Dagirkeran, piştî şêkênandina darê pişta Kurdistanê, li
hin herêman xwestin keleyên îxanet û bêbextiyê ava bikin û bi vê
yekê gelê Kurd û gelên din ên Kurdistanî
bipişifînin bînin ser tirkatiyeke qelp a bi dilê xwe çêkirî. Bona gihîştina ber
mirazê xwe yê bêyom, wan demografiya gelek bajar û bajarokan serobino
kirin, hemî saziyan kirin bin xizmeta aşê bişaftinê. Ji ber xwe çîrok û
efsaneyên bi faşîzm û şovenîzmê barkirî derxistin, li ser hîmekî bi vir û derewan
lêkirî dîrokeke nû ava kirin û xwestin pê gel bixapînin, bînin ser rêya xwe.
Bo meşandina vê polîtîkayê, li Bakûrê Kurdistanê bi taybetî
li ser sînorê Ûris, Ermenîstanû û
Tirkiyayê hin bajar û navçeyên ceribandinê ( pîlot) hilbijartin û giraniya xwe
dan ser wan. Bajarên Serhedê, bi taybetî Qers û Îdir du navendên vê polîtîkayê
ne.
,
Ez, piştî bidesxistina şarederiya bajarê Îdirê ji aliyê BDPê ve, tirs û xof û sawa ku ketibû nav dil û gurçikê Dewleta Tirk, ew tirsa ku bi gotina “ ew gihîştin ber deriyê Ermenîstanê” ya “Cemîl Çîçek ê serokê meclîsa Tirk” xwe dabû der bîkim bîra we û paşê werim ser navendeke bi qasî Îdirê girîng lê heta niha bala kesî nekişandî
,
Ez, piştî bidesxistina şarederiya bajarê Îdirê ji aliyê BDPê ve, tirs û xof û sawa ku ketibû nav dil û gurçikê Dewleta Tirk, ew tirsa ku bi gotina “ ew gihîştin ber deriyê Ermenîstanê” ya “Cemîl Çîçek ê serokê meclîsa Tirk” xwe dabû der bîkim bîra we û paşê werim ser navendeke bi qasî Îdirê girîng lê heta niha bala kesî nekişandî
Sarîqamîş; navçeya Qersê, bihûşta dinyaya derwîn...
Erdnîgariyek bi daristanan, bi mêrg û zeviyên bêserî û bêbibinî xemilandî. War
û stargeha dawîn a hirç û pezkûvî,
bizinkûvî û xezalan. Zozanê bi çavkanî û çem û newalan, bi gul û sosinan hûrik hûrik neqişandî. Zivistanan di bin berfa çîl sipî de veşartî, bi havînan seranser
bi lihêfa kesk nixaftî.
Serjimara navenda Sarîqamîşê 23 hezar e. Tevî şêniyên pênce gundan
ew dike 50 hezar. Xwecihên herî kevn ên
Sarîqamîşê Kurd in. Li navenda bajêr û di çend gundên derûdorê de Çerkes û
Terekeme (Karapapak) yên di sedsala XIX’an de ji Kafkasan hatî û bi zora dewleta Osmanî ve “bi mabesta qırkirina
Ermenan û şikandina desthilatdariya Kurdan li vir bicihkirî” hebin jî, navçe bi gundên Kurdan ve hatiye
dorpêçkirin. Her çiqas piraniya Kurdên Sarîqamîşê ji bela xizaniyê û bêşuxuliyê
neçar mabin û gundên bav û kalan bo metropolan terikandibin jî, ji wan gelek ji
gundan hatine di navenda navçeyê de
bicih bûne. Kurdên gundî bi zêdebûna serjimara xwe, ev çend
salên dawîn kêm be jî diruvekî kurdewarî dane Sarîqamîşê. Ew, bi
jêhatiya xwe, bi ked û xwîdana xwe, di demeke pir kurt de di qada bazirganîyê de, di sektora tûrîzmê
de, di avahîaziyê de pir pêşketine û di
aboriyê de bûne xwedî bandoreke xurt.
Lê heyf e ku, çi ji
ber pest û pêkûtiyên dewletê, çi ji ber giraniya polîtîkayên nijadperestî û
cudakariyê, çi jî ji ber kêmasiyên siyaseta Kurd, Kurdên vir ziman û nasnameya
xwe ji bajarvanî û aborirê re kirine berdêlî. Heta çend sal berê jî şertê
bajarîbûnê wek xweşxeberdana bi Tirkî hatiye dîtin. Axaftina bi zimanê dayîkê
wek nezantî, rebenî, belengazî, stûxarî
hatiye hesibandin. Bi taybetî ciwan, ji agir û şewata berxwedan û
azadiyê dûr sekinîne û bi mal û halê dunyayê ve bilî bûne. Ji wan nehatiye ku
di warê siyaset û çandê de bi rengê xwe,
bi zimanê xwe derkevin holê, navendê
biguherînin, veguherînin, zenga dagirkeriya sed salan jê bibin û Sarîqamîşa
rengîn dîsa bikin ya xwe.
Karsaz û giregirên Kurdên navçeyê bi gelemperî bi dewletê re
kar kirine; Esnafên çarşiyê ji hebûna bi deh hezaran leşkerên dewleta Tirk çend
qururş pere kar kiribin jî, ev hêza çekdar û
biyanî li ser kesayetiya gel roleke pir neyînî leyîstiye. Bi taybetî bûrjûvaziya biçûk a ji malmezinan
pêkhatî û bi îhaleyên leşkerî bi têra xwe zik têrkirî, ji tirsa jidestçûna derfêtên
aborî, ji berê de di partî pûrtiyên
dagirkeran de cih girtiye, xwe bi wan ve şidandiye. Ji ber van kêmasiyan e ku,
gava meriv bala xwe dide navenda bajêr, şênî bi giranî Kurd in lê, jiyana
civakî û şêl û pêla gel, siyaset, çalakî û liv û tevgerên saziyên fermî û sivîl
bi gişkî Tirkî û tirkwarî ye.
Dewletê firsenda xwe di vê qelsiyê de dîtiye û çav berdaye Sarîqamîşê.
Ew dike wê jî, çawa ku me di destpêkê de anî ziman, bike warê şovenîzm û
mîlîtarîzmê. Her sal, bi hinceta bîranîna şehîdên sala 1915 an li Sarîqamîşê
ayînên şer lidar dixe, bi deh hezaran xwendekarên reben û nijadperestên har û
hov dihêwirîne ser serê gel, bi vê yekê , çawa ku li gelek deverên Anatolî û
Kurdistanê kir, dixwaze gelê Sarîqamîşê jî bi nijadperestî û şovenîzmê dîn û
har bike.
Dewlet, digel ku ew
xwedî pîsta herî qenca spora kaşînê be jî, digel ku ew sal heye heft meh di nav
berfê de pêçayî be, Sarîqamîşê wek Erziromê bi potansiyela tûrîzma zivistanî dernaxe pêş.
Dewlet, digel ku ew xwedî zozan û çêre û mêrgên bê serî bê
binî ye, Sarîqamîşê bi sewalvaniyê, bi sanayîya bi sewalvaniyê ve girêdayî
dernaxe pêş.
Dewlet, digel ku
Sarîqamîş bi daristanên xwe ve di herêmê de yekem be jî, ti car qala vê
dewlemendiyê jî nake, rê li ber sanayîya dar û selûlozê jî venake.
Dewlet dewlemendiya ava Sarîqamîşê jî nayne ser eynan, çavê
xwe ji wê re jî girê dide.
Kurt û kurmancî dewleta Tirk pişta xwe bi hemû dewlemendiyên
ser erdê ve kiriye lê binê erdê jibîr nake! Çi derfetên wê hene bona bin erdê
seferber dike: Şehîdên xwedêgiravî di bin axa Sarîqamîşê de veşartî...
Belê rast e;
di dewr û dewrana desthilatdariya partiya nijadperest a
Îttihat Terakiyê de - ku ev partî bi navekî din lê, bi heman bîr û bawerî û
bîrdoziyê bû sazûmanê Dewleta Tirk a îro-
bo berjewendiyên emperyalîstan,
bi hestên nijadperestiyê,
bi ferman û bi pêşengiya Enver Paşayê delalîkê ber dilê
cumhûriyetê
Kurd, Tirk, Erb, Ermen û Çerkes di nav de, bi deh hezaran
zarokên gel,
di çileyê zivistana erbeîn de,
bi kirasên tenik ên can,
bi kincên peritî yên havînê,
serqot û pêxas ajotin serê çiyayê Elahû Ekberê,
Bêyî ku ew gulekî berdin Ûris,
ji ber berf û surr û sermayê tev qerisîn; bûn peykerên ji
cemedê, mirin,
goşt û hestiyên wan rebenan derê biharê nerm bû û bûn para devê guran...
Bi gotina kalekî Sarîqamîşî “topa Ûris li derewînan bikeve!
Ma hûn nizanin we çi anî serê wan dîl û
rebenan! Bi greyder û dozeran jî
bikolin, hûn ê di bin axa Sarîqamîşê de movikek be jî ti hestiyê wan zarokan nebînin!
Êdî çima bi ser me de salê carê bi deh hezaran gurên boz ên li dûv
hestiyan ketine dişînin!”
Gava yekî zana û demokrat ji wan pirsa vê ecêbê, vê sosretê dike,
vê ayîn û zikirê wek xebateke bo tûrzmê nîşan didin û berjewendiyên aborî derdixin pêş. Ew vê şovê
wek sanayîyek nîşan didin. Belê bîranîna van rebenan li stûyê merivan ferz e
lê;
propaganda û pîrozbahiya şer çima?
Mirîperestî çima?
Sorkirina dijminatiyê çima?
Pesindayîna mîlîtarîzm û şovenîzmê çima?
Li ser tirktiyê qeyd û tapîkirina xwîn û xwîdan û fedakariya
gelan çima?
Di malpera qaymaqamtiya Sarîqamîşa warê Kurd û Çerkes û
Tirkan de bêyî ku şerm û fedî bikin weha nivîsîne: “Çima ku tirk ji kesk hez
dike, dibêje kesk miraz e, Xwedê zêde hêşinayî daye vê deverê . Çima ku tirk
evîndarê spîtatiyê ye, şehît spî li xwe dikin, çiyayên van deveran nîvê salê
tim spî ne. Axa Tirk xwîna şehîdan û xwîna kafiran bi têra xwe vexwariye; lewre
kulîlk pir sor in, merivên Sarîqamîşê xwînşirîn in (sicak kanli),
mêvanhez û xweşik in.. (http://www.sarikamis.gov.tr/tarihce.aspx)
Piştî evqas gilî û gazincan min mizgîniya xwe bi zanetî li
paşiyê hîşt.
Di vê hilbijartina herêmî de, li Sarîqamîşa şêrîn cara yekem e Kurd bi
rengê xwe, bi ziman û çanda xwe kolanan dilerizînin.
Cara yekem e du ewladên bijarte yên Sarîqamîşê, du lehengên
wê Pervîn Tunbul û Mehmet Alkan,
berjewendiyên aborî û malbatî dane alîkî û bo şaredariyê bûn namzetên partiya
xwe.
Heta niha li Sarîqamîşê tişteke kesnedîtî bû; jineke terr û
can rabe, pihîna xwe li paşverûtî û feodalîteyê bixe; pêşengiya azadî û
demokrasiyê bike.
Heta niha ji xewn û xeyalên Sarîqamîşiyan wêdatir bû ku karsazekî malmezin, sermayedarekî xwedî hebûneke giran, camêrekî di nav gel de
û li ber çavê dewletê xûyayî, eşkere dijbertiya pergala dewletê bike, di nav refê Tevgera Azadiyê de
têbikoşe.
Bi qasî ku min dêhn û bala xwe daye ser kar û xebata wan, ew
ê teqez biserkevin û Sarîqamîşa ku bûye hêsîr û dîlê nijadperst û şovenîstan
veguherînin bikin keleya aramî û aştî û serfiraziyê.
Birêz Perwîn û Mihemed soz didin ku ew ê vê ayîna bêyom a ku bi
ser Sarîqamîşê de rik û kîn û nefretê
dibarîne veguherînin çalakiya herî mezin
a bo aştîyê. Ew ê ji tevahiya cihanê ronakbîr û dîrokzan û sporvan û
hunermendên bi nav û deng bînin Sarîqamîşê, malkambaxî û malwêraniya şer û
pevçûnan, rûreşiya emperyalîstan, durutî û sextekariya neteweperestan, tehm û
lezeta biratiya gelan bikin qula çavê hemî şerxwaz û xêrnexwazan.
Mamoste Marûf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder